Průvodci roveringem

KDO je průvodce?

Roverský průvodce*průvodkyně (dále jen průvodce) je ve skautské výchově důležitým článkem, který pomáhá roverům a rangers na cestě k převzetí odpovědnosti za sebe sama.

„Je přeci normální, že když je někdo nováček, že dostane průvodce na začátek, tak proč by to nemělo fungovat i u roverů?“
- Jiří Zajíc, Edy

Průvodce je tu zejména pro mladší rovery a rangers (dále jen RS), aby jim pomáhal na jejich roverské cestě. Seznamuje je s roveringem a jeho možnostmi a pomáhá jim najít to, jak může právě jejich rovering vypadat. Průvodce také postupně učí mladé rovery a rangers přebírat odpovědnost za sebe sama. Na této cestě průvodce podporuje RS v reflexi vlastních chyb i úspěchů a při hledání vlastního místa ve světě a ve skautingu.

Pod označením roverský průvodce se může skrývat mnoho podob této role. Může jím být vedoucí kmene či jiného RS společenství, vedoucí oddílu, člen oddílové rady, roverský zpravodaj pečující o RS na středisku nebo třeba osobní mentor některého RS. Rozdíl mezi nimi může být v míře toho, jak individuální podporu dávají danému člověku či skupině

Obecně může být roverským průvodcem  vlastně každý, kdo se ve skautingu prakticky věnuje práci s výchovnou kategorií RS. Roverští průvodci jsou důležití zejména pro putující rovery a rangers (ve věku 15–19 let). Jejich úkolem je směřovat jejich roverskou cestu až k dokončení skautské výchovy. Ta totiž pro RS nekončí v 15 letech,, ale až v moment, kdy projdou i roveringem (a snahou o rozvoj skautských kompetencí pro roverský (mladší a starší) věk.

Pro vyjasnění pojmů a zpřehlednění vztahů slouží následující slovníčky:


Zejména pro nováčky v roveringu se vyplatí mít roverského mentora. V začátcích roverské cesty může být takový mentor pro nováčky parťákem, který se jim individuálně věnuje a buduje s nimi vztah “jeden na jednoho”.

Kdo může být takovým mentorem? Vlastně téměř kdokoliv, kdo má s roverem*rangers vybudovaný vztah postavený na vzájemné důvěře. Nejvíce se nabízí někdo z nejbližšího okolí. Může jím být např. starší RS, který dřív býval i mým rádcem ve skautské družině, můj bývalý vedoucí skautského oddílu, starší rover z naší oddílové rady nebo jiný skautský činovník, který je s roveringem seznámen a má chuť a čas věnovat se průvodcování.

Tip: Průvodce si můžeš vybrat sám*a, může to být někdo tobě blízký, např. z roverského kurzu, nebo ze střediska, např. výchovný zpravodaj.

S postupem času se potřeba užšího mentorského vztahu vytrácí (RS už jsou zorientováni v možnostech a také si je vyzkoušeli a umí si vhodně vybírat a reflektovat další kroky na své cestě).

Proč průvodce?


Proč je dobré ho mít?

  • Protože je to podstatou skautské výchovy! Skautská výchovná metoda (a všech jejích 8 prvků) je platná i pro RS. Byť se podoby prvků SVM s věkem proměňují, nikdy nevymízí, stejně jako prvek Dospělého průvodce.
  • Jestli je pro roverskou výchovu něco typické oproti mladším výchovným kategoriím, tak je to její rozmanitost. Bez průvodce by se mohl začínající RS snadno ztratit, nebo dokonce začít pochybovat o svém působení ve skautingu. Přitom právě roverská fáze skautské výchovy nabízí tolik formujících zkušeností, které mohou RS zásadně ovlivnit nejen ve skautském, ale i osobním životě.

Proč se stát průvodcem?

Co to však přinese potenciálnímu průvodci? Může to být třeba naplnění některé z vnitřních motivací, proč ve skautingu působí:

  • chci předávat své zkušenosti
  • chci podpořit konkrétní mladé RS v jejich rozvoji
  • chci si najít smysluplnou a důležitou roli
  • chci, aby RS neopakovali stejné chyby jako já
  • chci si splnit jednu z podmínek pro starší RS (alespoň půl roku průvodcování)
  • chci, aby rovering (u nich) fungoval, potažmo i v oddílech a střediscích

JAK na to

Těžištěm práce průvodce je v podpoře zejména mladších RS v nasměrování na jejich roverské cestě. Podstatou roveringu není jen individuální rozvoj podle oblastí roverské cesty, ale také soužití v roverském společenství (kmeni, roverské družině apod.). Pokud hledáš odpověď na to, jak vést roverskou skupinou, bude ti užitečná zejména Roverská metodika (část Roverské společenství, kde se např. dozvíš, jak na vedení kmene). Jak už bylo řečeno, zejména v počátku práce s mladšími RS je vhodné zaměřit se na mentorování a individuálnější práci s roverem či rangers.

Co přesně může roverský průvodce dělat? Jakou podporu nabízí nováčkovi v roveringu a jakou podporu má on sám? 

Odpověď najdeme v jeho hlavním poslání: role průvodce je být pro RS jakýmsi překlenovacím mostem“ na cestě k sebevýchově a schopnosti tvořit si svou cestu a program ve skautingu tak trochu sám. Je to role, která může mít u každého průvodce a s každým jednotlivým RS různou podobu a intenzitu spolupráce. Každý RS je také jinak osobnostně, ale i svou dosavadní zkušeností ve skautingu jinak připraven novou roli přijmout (např. pokud byl rover ve skautské etapě rádcem ve fungujícím družinovém systému, bude pro něj začátek roverské cesty pravděpodobně snazší). 

Průvodce má mladší RS podporovat ve dvou krocích:

  1. Seznámit je s roveringem a jeho možnostmi
  2. Pomoci jim s hledáním a vyhodnocováním kroků v jejich rozvoji